Οι νέες κάμερες καταγραφής παραβάσεων στη Θεσσαλονίκη και ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
- 13/10/2025
Η οδική ασφάλεια αποτελεί διαχρονικά προτεραιότητα για την ελληνική πολιτεία. Με την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 13 Ιουνίου 2025, εισάγονται νέες διατάξεις και τεχνολογίες για την επιτήρηση της κυκλοφορίας και την πρόληψη ατυχημάτων. Ανάμεσα στις σημαντικότερες καινοτομίες συγκαταλέγεται η εγκατάσταση «έξυπνων» καμερών καταγραφής παραβάσεων, με πιλοτική εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη.
Το πιλοτικό πρόγραμμα στη Θεσσαλονίκη
Η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε την πρώτη πόλη στην Ελλάδα όπου λειτούργησε πιλοτικά το νέο σύστημα καμερών, εξοπλισμένο με τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ). Οι κάμερες τοποθετήθηκαν στη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου και σε άλλα κεντρικά σημεία, με στόχο να ελέγχουν σε πραγματικό χρόνο παραβάσεις όπως:
χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,
μη χρήση ζώνης ή κράνους,
παραβίαση ερυθρού σηματοδότη,
υπέρβαση ορίου ταχύτητας,
παράνομη στάση σε λεωφορειολωρίδες.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η πρώτη καταγεγραμμένη παράβαση από το νέο σύστημα αφορούσε οδηγό που μιλούσε στο κινητό του τηλέφωνο, γεγονός που ανέδειξε την επιχειρησιακή ετοιμότητα του συστήματος.
Τεχνολογικά χαρακτηριστικά
Οι νέες κάμερες βασίζονται σε τεχνολογία αναγνώρισης εικόνας και ανάλυσης συμπεριφοράς οδηγών μέσω αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης. Είναι σε θέση να καταγράφουν οχήματα, πινακίδες κυκλοφορίας και συμπεριφορές παραβατικότητας με μεγάλη ακρίβεια, ακόμη και σε δύσκολες συνθήκες φωτισμού.
Η επεξεργασία των δεδομένων γίνεται με σεβασμό στους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR), ενώ οι καταγραφές αξιοποιούνται αποκλειστικά για την επιβολή προστίμων ή για στατιστική ανάλυση της κυκλοφορίας.
Σχέση με τον νέο ΚΟΚ
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας εισάγει αυστηρότερες κυρώσεις για παραβάσεις που συνδέονται με επικίνδυνη οδήγηση, όπως η χρήση κινητού, η μη χρήση κράνους ή ζώνης και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι κάμερες θα λειτουργούν ως «ψηφιακοί ελεγκτές», ενισχύοντας την αστυνόμευση χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας αστυνομικού.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το σύστημα προβλέπει την εγκατάσταση περίπου 2.000 σταθερών καμερών και 500 κινητών (φορητών) σε όλη τη χώρα, με έναρξη πλήρους λειτουργίας εντός του 2026 .
Δες το άρθρο με τις κυρώσεις εδώ.
Πότε τίθενται σε ισχύ
Αν και ο νέος ΚΟΚ έχει δημοσιευθεί, η πλήρης εφαρμογή των νέων διατάξεων προβλέπεται να ξεκινήσει από τις 13 Σεπτεμβρίου 2025, δηλαδή τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του. Ορισμένες προβλέψεις, όπως οι ρυθμίσεις για τα όρια ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές (π.χ. 30 χλμ/ώρα), θα τεθούν σε ισχύ από 1 Ιανουαρίου 2026.
Οι κάμερες στη Θεσσαλονίκη παραμένουν σε πιλοτική φάση, χωρίς αυτόματη αποστολή προστίμων, έως ότου ολοκληρωθεί η αξιολόγηση του συστήματος.
Στόχοι και προσδοκίες
Η εγκατάσταση των καμερών εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και καλλιέργειας οδικής παιδείας. Η αυτοματοποίηση των ελέγχων στοχεύει να ενισχύσει το αίσθημα ισονομίας και να περιορίσει τη συχνότητα επικίνδυνων συμπεριφορών.
Όπως σημειώνουν ειδικοί της οδικής ασφάλειας, τα συστήματα αυτά είναι ήδη διαδεδομένα στην Ευρώπη και έχουν συνδεθεί με σημαντική μείωση των παραβάσεων και των τροχαίων δυστυχημάτων.
Η πιλοτική εφαρμογή των καμερών στη Θεσσαλονίκη σηματοδοτεί το πέρασμα της Ελλάδας σε μια νέα εποχή ψηφιακής οδικής επιτήρησης. Παρότι βρίσκονται ακόμη σε δοκιμαστικό στάδιο, οι «έξυπνες» κάμερες αναμένεται να αποτελέσουν καθοριστικό εργαλείο για την πρόληψη ατυχημάτων και τη διασφάλιση της κυκλοφοριακής τάξης, στο πλαίσιο του νέου, αυστηρότερου ΚΟΚ.